راهنما خرید روغن موتور پورشه توسط متخصص نمایندگی پورشه | قسمت سوم

راهنمای جامع انتخاب روغن موتور پورشه – قسمت سوم

تعمیرات پورشه در تهران
تعمیرات پورشه در تهران

در قسمت قبلی این مقاله ( قسمت 2 ) در نمایندگی هیولا المان مرکز تعمیرگاهی پورشه زیر نظر متخصص رسمی نمایندگی پورشه در مونیخ المان وظایفی که روغن موتور پورشه بر عهده داشت را بیان کردیم و در قسمت دوم ان با مورد اول : شیوه تولید روغن موتور و مواردی که اگر درست در پورشه شما انتخاب نشود ، راحت خدمت شما عرض کنم , باعث نابودی موتور خودروی پورشه شما می شود اشنا شدیم ، با ما با قسمت دوم معیار های انتخاب روغن موتور مناسب پورشه همراه باشید و همچنین میتواند کل این مقاله را به صورت صوتی نیز مطالعه فرمایید :

مورد دوم انتخاب روغن موتور مناسب پورشه : مواد افزودنی

روغن موتورهای مدرن امروزی دارای چندین ترکیب شیمیایی مختلف هستند که عملکرد آن‌ها را بهبود می‌بخشد و با پاکسازی ناخالصی‌ها به تمیز نگه داشتن موتور خودرو کمک می‌کنند و جدا ازاین مواد افزودنی متناسب با نوع خودرو و متریال سازنده انجین ان خودرو کاستومایز می شود ، مثلا روغن موتور زیر برای خودروهای زیر تجویز شده است ( مثل نسخه دکتری که برای هر مریض خود متناسب با شرایط فیزیکی وی  یک دارو خاص تجویز می کند) ، پس تا الان که با هم همراه بودیم متوجه شدید انتخاب روغن موتور مناسب خودرو پورشه شما خودش یک علم واقعی هستش و برخی مراکز غیر متعبر تعمیرگاهی پورشه هر روغنی که به دستشان رسیده را میریزند داخل خودرو شما و درکی از مواد افزودنی که نمایندگی پورشه برای پورشه تجویز کرده را ندارند ( در ادامه با ما همراه باشید تا این موضوع و موارد بسیار تخصصی تر را با شما درمیان بگذاریم )

مواد افزودنی متداول موجود در روغن موتور عبارت‌اند از:

  • بازدارنده‌های کف برای جلوگیری از ایجاد کف و حباب در روغن موتور
  • بازدارنده‌های خوردگی برای محافظت در برابر زنگ زدگی با تشکیل یک نوار محافظ
  • ضدیخ برای بهبود سیالیت روغن در دماهای سرد
  • پراکنده کننده‌ها و آنتی اکسیدان‌ها برای جلوگیری از تشکیل ناخالصی‌ها و تجمع روی قطعات موتور
  • عوامل ضدسایش برای کمک به روانکاری فوری هنگام روشن شدن موتور و به حداقل رساندن ساییدگی قطعات موتور
  • بهبود دادن شاخص ویسکوزیته برای بهبود عملکرد روغن در دمای شدید

 

اگر بخواهیم مورد یک و دو را با یک شاخص بیان کنیم دو شاخص زیر را داریم ( البته لازم به ذکره مورد دو با کمی جزییات درهر خودرو فرق میکند که در بخش خودش ان را کاملا بیان کردیم ) در اصل امروزه تولیدکنندگان بزرگ روغن موتور، کیفیت و کاربری محصولات خود را بر روی لیبل آن‌ها درج می‌کنند تا افراد توانایی تشخیص بهترین روغن موتورها را داشته باشند. این شاخص که API نام دارد، کاربرد روغن موتور برای خودرهای دیزلی یا بنزینی را تعیین می‌کند. همچنین اگر شناخت کافی از نحوه نوشتن این شاخص داشته باشید، می‌توانید کیفیت روغن موتور پورشه خود را نیز با استفاده از این شاخص تشخیص دهید.

 

شاخص API

این شاخص مخفف کلمه American Petroleum Institute به معنای شرکت نفت آمریکا است. این شاخص را با استفاده از دو حرف انگلیسی بیان می‌کنند که نشان دهنده کیفیت روغن موتور است.

سطح کیفی روغن
SP جدیدترین سطح کیفی روغن موتور که باعث حفاظت بیشتر و کاهش مصرف سوخت برای خودروهای سواری و کامیونی بنزینی در سال 2020 میلادی توسط API معرفی گردیده است.
SN PLUS استاندارد API SN Plus، سطح کیفی جدید روغن موتور است که در موتورهای توربوشارژ تزریق مستقیم TGDI، به منظور پیشگیری از احتراق پیش‌رس LSPI، توسط انجمن نفت آمریکا در سال 2018 توصیه شده است. API SN Plus در واقع به عنوان یک سطح کیفی تکمیلی برای استاندارد API SN و ILSAC GF-5، علاوه بر تامین نیازهای روانکاری سطح کیفی SN، از موتورهای بنزینی توربوشارژ TGDI در برابر پدیده LSPI، نیز محافظت می‌کند.
SN این روغن موتور برای تمامی موتورهای خودرو بنزینی از سال 2010 به بعد مناسب است. این نوع روغن موتور در برابر اکسیداسیون مقاوم بوده، پوشش دهی فوق العاده ای دارد و محافظت آن در برابر رسوب گذاری بر روی قطعات تکمیل شده است. این روغن موتور عملکرد موتور در دمای پایین را بهبود می بخشد. روغن موتور با استاندارد SN باعث صرفه جویی در مصرف سوخت نیز می شود.
SM برای موتور خودروها مدل 2010 و بالاتر.
SL طبق نظریه سازندگان خودرو برای استفاده در موتورهای بنزینی سال های «2005 -2002» مناسب است و در حال حاضر«مورد استفاده قرار می گیرد»

مانندSJ حاوی کلیه مواد افزودنی مناسب برای روغن موتور است. سطح کیفی بالاتری از SJ دارد و می توان جاهایی که استفاده از SJ و سطوح پایین تر توصیه شده از آن استفاده کرد. این روغن از نظر مسائل زیست محیطی در وضعیت مطلوبی قرار دارد.

در حال حاضر این سطح کیفی برای خودروهای ایرانی مثل پژو مصرف میشود .

SJ طبق نظریه سازندگان خودرو برای استفاده در موتورهای بنزینی سال های «2001-1997» مناسب است و در حال حاضر به میزان کمتری توصیه میشود.
SH احتیاط :برای استفاده در اکثر موتورهای بنزینی که بعد از سال 1996 ساخته شده مناسب نیستند. حفاظت کافی در برابر لجن و اکسیداسیون و سایش موتور ندارد.

حاوی مواد افزودنی روغن SG است. خواص ضد اکسایش، ضدخوردگی و ضد زنگ دارد. این روغن توسط انجمن تولید کنندگان مواد شیمیایی (CMA) (Chemical Manufacturers Association ) جهت رعایت مسائل زیست محیطی آزمایش شده است.

SF احتیاط :برای استفاده در اکثر موتورهای بنزینی که بعد از سال 1988 ساخته شده مناسب نیستند. حفاظت کافی در برابر لجن موتور ندارد. مانند سطح کیفی SE است ولی خاصیت پایداری در برابر اکسیدشدن و خواص ضد سایش بهتری نسبت به SE دارد.
SE احتیاط :برای استفاده در اکثر موتورهای بنزینی که بعد از سال 1979 ساخته شده مناسب نیستند. همانند سطح کیفی SC و SD است ولی خواص پاک کنندگی، پایداری در برابر اکسید شدن، خوردگی و زنگ زدگی بیشتری نسبت به آن ها دارد و می توان از آن به جای روغن های SC وSD استفاده کرد.
SD احتیاط :برای استفاده در اکثر موتورهای بنزینی که بعد از سال 1971 ساخته شده مناسب نیستند. شبیه به سطح کارآیی SC است. مواد افزودنی آن کمی بیشتر و حاوی مقادیر کمی ماده افزودنی ضدزنگ است. استفاده در خودروهای جدید موجب اختلال در کارکرد و آسیب به موتور خودرو می گردد.
SC احتیاط :برای استفاده در اکثر موتورهای بنزینی که بعد از سال 1967 ساخته شده مناسب نیستند. حاوی مواد افزودنی ضد خوردگی و ضد ساییدگی و همین طور کمی ماده افزودنی پاک کننده جهت کنترل رسوبات حاصل از کار موتور در درجه حرارت های بالا و پایین هستند. استفاده در خودروهای جدید موجب اختلال در کارکرد و آسیب به موتور خودرو می گردد.
SB احتیاط :برای استفاده در اکثر موتورهای بنزینی که بعد از سال 1951 ساخته شده مناسب نیستند. دارای حداقل ادتیوها است. این روغن ها حاوی مقدار کمی ماده افزودنی ضد اکسیداسیون و ضد سایش هستند.استفاده در خودروهای جدید موجب اختلال در کارکرد و آسیب به موتور خودرو می گردد.
SA احتیاط : فقط روغن پایه است. هیچ ماده افزودنی به روغن موتور اضافه نمی گردد. برای استفاده در اکثر موتورهای بنزینی که بعد از سال 1930 ساخته شده مناسب نیستند. استفاده در خودروهای جدید موجب اختلال در کارکرد و آسیب به موتور خودرو می گردد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

البته لازم است بدانیم که در دفترچه خودرو پورشه شما بیان شده کدام سطح کیفی روغن را باید بریزید مثلا برای پورشه سطح کیفی SN به بالا مورد طبق لایسنس پورشه باید استفاده شود  این قسمت نیز تمام شد با قسمت بعدی این مقاله جامع در مورد انتخاب روغن موتور مناسب پورشه و حجم مورد نیاز روغن موتور مناسب پورشه با ما همراه باشید .

Rate this post

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *